22 de maig 2007

100 anys d'Hergé


Llamps de llamps! Avui és el centenari del mític Hergé, i com que un a vegades és de fullola del 0,3 i té una estranya composició genètica peterpànica el fet de veure el burgès tupè del belga més famós de la història a tots els diaris m'emociona una barbaritat

El meu lligam amb les aventures del Tintín comencen al 1987 quan va néixer la meva germana i jo, que per naturalesa sóc un gelós de mena, vaig recórrer a l'art per trobar un recer davant d'aquesta competidora (ja se sap, l'art per l'art, escapisme 100%). Vaig aprendre a llegir aviat, però dubto que amb tres anyets el bordegàs que era comprengués res d'aquell Tintín al Tíbet que els meus pares em van regalar en un gest d'absoluta irresponsabilitat. El que per mi és la millor aventura del reporter del tupè (l'expedició al Nepal per salvar al jove Xang, després d'una visió onírica d'en Tintín) ara es troba a l'estanteria d'Ivars en un estat deplorable. Pintades de tots colors (plastidecor tots), retallades amb estisores de dents de serra, alguna que altra mossegada...


Un rera l'altre van anar caient tots els episodis, que en aquell temps costaven 600 pessetes la unitat. Jo ho trobava una barbaritat.

Malgrat que aleshores era incapaç de percebre tots els tints de les trames del còmic, no es necessitava ser un fletxa per quedar esmaperdut davant la neteja ètnica de gasel·les del ros belga en el seu periple al Congo on cada negre és més imbècil que l'altre. El parafeixisme inicial d'Hergé, que fa riure sobretot al País dels Soviets, amb el temps es va anar diluint fins a esdevenir una espècie de dibuixant democristià pacifista amb idees prou progressistes.

Malgrat que en els meus bordegassos set, nou, onze anys, d'això no me'n enterava, sí que considerava fort que l'únic personatge femení amb cert paper era el del rossinyol milanès, la Bianca Castarfiore (Ah, que em veig tan bella en el mirall...). També trobava molt bèstia la residència oficial del Capità Haddock. De la nit al dia, passa de llobarro alcohòlic de mar a amo i senyor de l'aristocràtic castell de Moulinsart.

El mèrit indiscutible d'Hergé és haver-nos obert el món del món, de la voluntat d'imaginar i de forçar l'impossible. Ja sigui a lloms d'un elefant amb el Maharajah de torn, ja sigui a bord del Sírius a la recerca del tresor de Rackham el Roig, ja sigui als seients posteriors d'un jeep conduït pels bessons Dupondt pel mig del Sàhara, ja sigui preparant la revolució amb els pícaros del general Alcázar, o sobre la rodona forma d'un meteorit flotant enmig del mar, o presoner a la última casa reial dels inques o com a tripulant de l'expedició que arribaria a la Lluna abans que Neil Amstrong... Corn de boc!

Gràcies.

6 comentaris:

  1. Supongo que a estas alturas de la película no te va a extrañar que te diga que tengo toda la colección de Tintín, no??
    Creo que los leí algo más mayor que tú pero vamos, que pasé ratos increibles leyéndolos... y de vez en cuando me da por releer mis favoritos (en el Tibet, los dos de la luna, El Loto Azul, el Templo del Sol... y como siga no acabo)
    Ciertos son todos los fallos que has hecho notar pero, casi que todo lo demás lo compensa.
    Saludos, compañero.
    (Yo también tengo una hermana pequeña, del 88!!)

    ResponElimina
  2. Iai el Tintín... Jo sempre vaig ser més... basta, de l'Astèrix. Però de tan en tant m'agradava divagar amb l'orella escapçada, el cranc de les pinces d'or, les joies de la castafiore o el llac dels taurons!

    ResponElimina
  3. La veritat és que Tintin va ser un passaratus prou bonic per la meva infància,...ara bé, haig de reconéixer que sempre he estat més fanàtic de la resistència gal·la i el seu amor per destruir l'imperi!!! No sé si és que amb 6 anys ja em posicionava, però és el que hi ha.

    Ah Per cert! sens dubte amb qui més m'identifico de Tintin, és amb el camarada Haddock. Ell tenia clar que el món no funcionava i decidia passar-s'ho bé sense fer mal a ningú!!! Company Haddock en pau descansis!

    ResponElimina
  4. Lo del Tintín és un amor de joventut que tot ho perdona (fins i tot lo del parafeixisme que comentaves). Fa temps vaig llegir una anècdota curiosa: quan van estrenar la primera pel·lícula d'en Tintín, un nen es va apropar a Herge i li va dir: "m'ha agradat molt, però en Tintín té una veu més bonica al còmic". Hi ha poques coses que superin la imaginació d'un crio...

    ResponElimina
  5. Silvara! Yo llegué a hacer pistas de carreras para mis minicoches con todos los libros de la colección... La salida creo que era Stoc de Coc (en castellano quizá Estoque de Coque? :S)

    A l'Esther i n'Ernest, malgrat que també en llegia de nyajo, l'Astèrix només m'ha entusiasmat dels dotze cap aquí... Crec que és un humor força més intel·ligent i... naturalment antiimperialista :)

    Subscric la màxima del Rei del Napalm, condecorada amb tal sublim anècdota...

    ResponElimina
  6. En castellano era "Stock de Coque". Yo los ponía todos en el suelo en filas de cuatro o cinco para ver las portadas, en plan puzzle... Y recuerdo tener un disgusto tremendo un día que intenté dibujar la proa del Unicornio y se me quedó una pata mal borrada estropeando el resto (que me debió salir bien)
    Qué tiempos aquellos.

    ResponElimina