21 de setembre 2007

Nostàlgia pel marxisme


O per un intent racional d'entendre el món. Solucions parcials aplicades a problemes globals. Projectes puntuals per a qüestions endèmiques. Visions focalitzades per a realitats holístiques. Un mar de penes heteri contra un complex feix de forces socials en què les classes i els interessos dels sectors econòmics entren en contradicció.

Durant els anys en què vaig treure'm Història em va cridar l'atenció que els llibres que més bé et parlaven d'una realitat pretèrita s'havien escrit als setantes i vuitantes. No és que avui en dia no es facin assajos exhaustius sobre el tema que toqui. El què passa és que no hi ha llibres que t'expliquin el perquè de les coses. I el perquè del perquè. El món després de l'11-S. L'hem d'entendre com una nova etapa en la història, talment com l'existent entre la II GM i la caiguda del Mur, si en el fons únicament és la reestructuració de la política exterior nord-americana contra un enemic invisible amb uns lligams prou estranys amb els mateixos Estats Units? O és l'inici d'una nova lluita en què el món occidental està cridat a derrotar un enemic invisible que es mou per un codi genètic intrínsecament terrorista i que es reprodueix com un conill?

És la capacitat de fer preguntes més que la de donar respostes la que serveix per analitzar una realitat. En aquest sentit, l'inusitat i genial article de l'historiador econòmic Gabriel Tortella que surt avui a El País dóna oxigen quan l'alternativa és un espectre vestit amb ponxo indígena i palestí al coll.

Fracasado el ensayo comunista, desprestigiado el marxismo, el pensamiento "anti-sistema" se ha entregado con fruición al irracionalismo. Los que antes hablaban de "plusvalía", de "acumulación", de "internacionalismo" o de "centralismo democrático", hoy hablan de "sensibilidades", de "realidades nacionales", de "hechos diferenciales" o de "derechos de los pueblos"; los que ayer se conmovían por la suerte del trabajador alienado y explotado, hoy vibran por el folklore y la tradición; los que eran agnósticos o ateos, ahora respetan tremendamente todas las religiones (menos la católica); los que soñaban con el progreso y proyectaban el futuro, hoy quieren volver al pasado preindustrial y, si es medieval, mejor; los que pensaban que la historia era la lucha de clases, hoy profesan que es la lucha de tribus. En otras palabras, lo que antes era pensamiento crítico se ha convertido en sentimiento crítico. Como la racionalidad está del lado del liberalismo, al diablo la racionalidad, viva el sentimiento, la identidad, el irracionalismo. [...]

En este sentido, el mundo se ha vuelto infinitamente más peligroso que cuando competían dos intentos racionales de comprender la sociedad y la historia. Marx era un adversario mucho más noble que Putin, Ahmadineyad, Otegi o Bin Laden: de ahí la nostalgia.

9 comentaris:

  1. La última frase és antològica!
    Però realment, la rapidesa amb què se succeeixen els esdeveniments, l'amplitud del ventall, la obligatorietat d'ésser políticament correcte... i mil coses per l'estil crec que ens porten per aquests senders. Seria fantàstic que la majoria de llibres de capçalera no fóssin volums de tapa tova amb pàgines esgrogueïdes...

    ResponElimina
  2. No ets l'únic en sentir nostàlgia... o potser si, perquè a mi em sembla que el que va succeir amb el Marxisme és una mena d'enterrament en vida digne d'un conte de Poe. Si s'enten el marxisme com l'analisi profund de la realitat concreta, aquest mai morirà (o com a mínim no hauria de fer-ho).
    Segueixo esperant que montis la web, sobretot després de llegir aquest artícle que m'ha deixat de pasta de boniato: http://www.rebelion.org/noticia.php?id=56616
    See you on Tuesday...

    ResponElimina
  3. La revolució és a la cantonada, musa. El tema és que la cantonada és una espiral :S

    Simmons, la web segueix en peu. Només està pendent de cursar una prometedora assignatura anomenada Empresa i no sé què més -però que sona molt yuppie[iaiaiupi, iupià]-i que segur que ens farà adreçar el nord envers la consecució de la veritat definitiva.

    ResponElimina
  4. bona reflexió la d'aquest historiador (parlo del del País, no d'en Jusephus ni d'en Simmons, hehehe),....tot i que sento dissentir en part de la seva descripció. I és que si bé hi ha part de l'esquerra, i quasi tota la dreta que han evolucionat en aquest sentit, queden algun petit reducte gal que més enllà de les cremes i els atacs directes als romans, busquem en la raó i no en el sentiment el perquè del tot plegat. Ara bé,....una poesia queda lluny de la raó, o això espero.

    Fins demà passat companys

    ResponElimina
  5. Estic totalment d'acord amb les reflexions de l'historiador econòmic, així està fet el món ara, de toves insinuacions que no busquen tocar els nassos a ningú, sinó fomentar un mal buscat, i encara més, mal guanyat i fals sentiment d'igualitat...
    La raó es troba darrera la pregunta, i la qüestió última és la conveniència de com seguir lliutant pel dret a preguntar en un món que insisteix en donar l'esquena a les preguntes...

    ResponElimina
  6. Magnífico el artículo (historiador tenía que ser, jejeje).
    Es que es así, a los que no les gusta cómo funciona el mundo tienden a la completa irracionalidad que muchas veces acaba dejando fuera de la izquierda a los que de izquierdas se consideran. Las identidades nacionales han tomado el lugar de la igualdad entre seres humanos como el paradigma de la lucha por el progreso... ¿y qué progreso es el exclusivismo y la diferenciación por la diferenciación??

    Saludillos!!

    ResponElimina
  7. El marxisme, racional? No sé què us van explicar a història, però el més tímid estudiant de filosofia (és a dir, jo) sap que:

    1. El marxisme és una reconstrucció del sistema de Hegel, del qual no corregeix les absurditats i n'afegeix de noves.

    2. El hegelianisme és l'atemptat més gran contra la raó des de Kant, que alhora reconstruïa el sistema de Plató, és a dir, la bajanada més gran que ha existit mai, gèrmen de totes les religions totalitàries.

    3. L'antropologia de la qual parteixen els marxistes és, mutatis mutandis, la que més tard Walt Disney popularitzaria a tot el món amb els seus personatges entranyables.

    ResponElimina
  8. Pel que jo en sé, el marxisme parteix de la idea hegeliana de la dialèctica per establir una filosofia materialista. Aquesta filosofia es basa en tres principis:
    1.- Tot el que existeix és matèria.
    2.- Tota la matèria es pot conèixer (o sigui que es poden conèixer les seves lleis internes)
    3.- Tot el que es coneix es pot transformar
    Aquestes tres lleis, a la vista d'un tímid estudiant d'història, semblen més raonables que les raons que tu esmentaves abans. Però confeso que lo de l'antropologia disneiana em te perplex...

    ResponElimina
  9. L'article de El País es una parida com una catedral. Els marxistes d'ahir ara no són de l'AlkaETA sinò que dirigeixen els mossos...

    ResponElimina